– Satsing på kvinnehelse vil også hjelpe menn

Lasse Jangås • 18. oktober 2023

– Hos oss i Stoffskifteforbundet er menn absolutt like verdifulle som kvinner. Så tror vi at økt satsing på kvinnehelse også vil hjelpe menn med stoffskiftesykdom, sier generalsekretær Mette Kaaby.


At nærmere 80 prosent av dem som lider av stoffskiftesykdom er kvinner, gjør det ikke enklere for menn å rammes. I noen tilfeller tvert imot, for det kan – for enkelte – føles vanskeligere å være åpne om en sykdom som mange oppfatter som en «kvinnesykdom».

– Dette er vi veldig bevisste på i Stoffskifteforbundet, og vi skal være en organisasjon som jobber for alle som er rammet, uansett kjønn, sier Mette Kaaby.

Et momentum nå

De siste par årene har kvinnehelse blitt ettertrykkelig satt på dagsordenen, både i media og i den offentlige samtalen.

Ikke minst ble Kvinnehelseutvalgets grundige og knallharde rapport viet stor oppmerksomhet da den kom i mars. Og fra før har kvinnehelse vært et sentralt tema både i Folkehelsemeldingen og i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning.

– Med dette sterke fokuset på kvinnehelse på så mange fronter samtidig, er det naturlig at vi markerer oss. Vi vet at mer enn 200.000 kvinner i Norge er rammet av stoffskiftesykdom, og jeg tror det er viktig at vi utnytter det momentumet kvinnehelse har nå, sier Kaaby.

Betyr ikke undervurdering av menn

– Det betyr imidlertid ikke at vi overser menn som lider av stoffskiftesykdom, på ingen måte. Men vi tror at dersom vi kan sikre mer forskning på stoffskiftesykdom gjennom et politisk løft på kvinnehelse, så vil dette hjelpe alle med stoffskiftesykdom, selvsagt også menn, fortsetter generalsekretæren.

– Mer forskning på stoffskiftesykdom er ett av flere hovedprioriteter for oss i Stoffskifteforbundet, i tillegg til mer kunnskap til medlemmene våre, til befolkningen ellers, politikere og leger.

Demonstrasjon foran Stortinget

Mange av organisasjonene som jobber for bedre kår for sykdommer som i større grad rammer kvinner enn menn har organisert seg i Kvinnehelsealliansen. Også her er tanken at fruktene av arbeidet skal tilfalle alle de rammede, både kvinner og menn.

– I dag, onsdag den 18. oktober, gjennomfører Kvinnehelsealliansen en demonstrasjon utenfor Stortinget kl. 16, med appeller fra flere av alliansens medlemsorganisasjoner. Jeg håper at så mange som mulig som har anledning kommer for å støtte opp om denne viktige kampen, sier Mette Kaaby.

Andre innlegg

Av Lasse Jangaas 17. juni 2026
Slik fikk Hilde kontrollen tilbake
Av Lasse Jangaas 16. juni 2026
Nye amerikanske retningslinjer for graviditet og stoffskiftesykdom
Av Lasse Jangaas 11. juni 2026
En banebrytende studie i USA viser at en enkel ultralyd kan oppdage kreft i skjoldbruskkjertelen hos kvinner uten symptomer i vesentlig høyere grad enn mammografi oppdager brystkreft. I studien , som nylig ble publisert i tidsskriftet Annals of Endocrinology, Diabetes and Metabolism, undersøkte forskerne ved Clayman Thyroid Center, Hospital for Endocrine Surgery i Florida skjolbruskkjertelen hos 548 kvinner uten symptomer eller kjent stoffskiftesykdom, og funnene var oppsiktsvekkende: 54 prosent (296 personer) hadde knuter på 1 cm eller større som tidligere ikke var påvist. 2,4 prosent (13 personer) hadde kreft. – Til sammenlikning oppdager mammografi kreft hos 0,5 prosent av de som blir screenet, skriver forskerne i sin artikkel. Pasientene vet ikke Forskning viser at antallet tilfeller av kreft i skjoldbruskkjertelen øker globalt, og at kvinner mellom 30 og 50 år rammes oftest. Kreft i skjoldbruskkjertelen er den femte mest vanlige blant kvinner i USA. Tidlig oppdagelse av kreft i skjoldbruskkjertelen gir en svært god prognose (overlevelse på ca. 95 prosent), og mange i fagmiljøet peker på at bedre diagnostiske verktøy og mer kunnskap er en stor del av årsaken til at antallet krefttilfeller øker. – Kreft i skjoldbruskkjertelen er vanlig, spesielt hos kvinner, men i dag er finnes det ingen retningslinjer for rutinemessig screening, sier Rashimi Roy, senior kirurg ved Clayman Thyroid Center og førsteforfatter i studien. – Våre funn viser at ultralyd-screening kan oppdage kreft tidlig, ofte før pasienter eller leger ville visst at noe er galt. 13 hadde kreft Forskerne peker på de store fordelene for pasientene hvor kreft oppdages tidlig. Blant de 13 som ble oppdaget under studien, viste det seg at alle hadde minimal eller ingen spredning til lymfene da de ble operert, ingen måtte fjerne hele skjoldbruskkjertelen, ingen trengte radioaktiv jod-behandling og 62 prosent slapp å gå på stoffskiftemedisiner resten av livet. – I oppdage kreft i skjoldbruskkjertelen tidlig kan endre pasientens reise dramatisk, sier Gary Clayman, grunnlegger av Clayman Thyroid Center og medforfatter i studien. – I stedet for kompleks behandling med livslange konsekvenser, kan mange pasienter bli friske med begrenset kirurgi. Ingen rutiner i dag Teamet bak studien sier også at det, per i dag, ikke finnes noen anbefaling for rutine-screening for kreft i skjoldbruskkjertelen, slik det gjør for eksempelvis brystkreft, og at det heller ikke finnes noen blodprøve som troverdig oppdager denne typen kreft. – De fleste tilfellene av kreft i skjoldbruskkjertelen gir ingen symptomer tidlig i løpet, sier Rashimi Roy. – Du kan ha kreft i skjoldbruskkjertelen mens du har normale prøveverdier, så ultralyd kan være den eneste måten å oppdage sykdom på et stadium der behandling er enklest og resultatene best. Forskerne går ikke så langt som å foreslå formelle screening-retningslinjer basert på en enkeltstudie, men mener funnene baner vei for større studier som kan slå fast om dette bør innføres.
Se flere innlegg